2 januari 2014

Gryning / Dawn


Tidig morgon i Agonda. Jag tar på mig varma kläder, öppnar dörren och kliver ut på min veranda. Kråkorna har just vaknat och letar godbitar på stranden, en liten båt glider långsamt förbi, hundarna stretchar efter nattens sömn. 

Tidvattnet är på väg in och vågorna slår mot stranden. I restaurangen sover kökspojkarna fortfarande under sina filtar. Ett franskt par, med de indiska schalarna nonchalant svepta runt sina halsar, är på väg till den lilla båten för en tidig delfinspaningstur. 

Ett yogagäng går förbi på väg bort till slutet av stranden. Den lilla båten lägger ut från land och jag föller den med blicken. En bit bort hörs nu vilda yogaskrik och med händerna i luften hoppar den lilla gruppen outtröttligt upp och ner, upp och ner. 

Jag tar ett djupt andetag och tittar ut mot horisonten. Då ser jag, för första gången från land, två delfiner som hoppar långt där ute! Långsamt andas jag ut. 

Nu har kökspojkarna vaknat och börjat skaka dynor och sopa sand. Jag går bort till restaurangen och beställer masala chai, och efter en liten stund kommer en av killarna bort till min veranda med mitt te. 

Den lilla båten återvänder till stranden med det franska paret. Jag tar små, små klunkar av mitt varma te och ser ut över havet. 


Early morning in Agonda. I put on warm clothes, open the door and step out on my veranda. The crows has just woken up and are looking for treasures on the beach, a small boat is slowly gliding by, the dogs are stretching after sleeping all night. 

The tide is coming in and the waves are beating on the beach. In the restaurant the kitchenboys are still sleeping under their blankets. A french couple, with indian scarfes nonchalantly wraped around their necks, is on the way to the small boat for an early dolphin tour. 

A yoga group passes by on their way to the end of the beach. The small boat leaves the shore and heads out to sea and I follow it with my eyes. Wild yoga screams sounds from a distance and the yogis are now all jumping with their arms in the air, up and down, up and down. 

I take a deep breath and look out on the horizon. Suddenly I see, for the first time from the shore, two dolphins jumping far out in the water! I slowly exhale. 

Now the kitchenboys are awake, shaking coushions and sweeping sand. I walk over to the restaurant and order masala chai. After a short wile one of the boys brings the tea over to my veranda. 

The small boat returns to the beach with the french couple. I take tiny sips of my hot tea and look out on the sea. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar