16 januari 2014

Ah, en supermarket! / Ah, a supermarket!


Jag gillar att strosa runt i supermarketer när jag kommer till nya länder. Att titta igenom sortimentet och vända och vrida på alla okända saker, jämföra priser på saker mellan olika länder är riktigt kul, tycker jag. 

Plast och husgerådshyllorna tycker jag nog är allra roligast, men okända konserver, kryddor etc kommer också rätt högt på listan. 

_________________________________

I like to stroll around in supermarkets when I visit new countries. To look through what they are selling, investigate all unknown stuff, compare prizes between countries is fun. 

The plastic sektion and household utensils are most fun, but unknown preserves, spices etc are also high on the list. 


I Chaudi hittade jag i år en supermarket i två våningar som jag helt har missar de andra åren (kanske beror det på skyltningen?!). En riktig guldgruva när det gäller allt från oändligt många sorters bönor, linser och ärtor till kajal och rökelse. Idag fyndade jag en thermosmatlåda, två rostfria muggar och slog nästan till på ett eller två vackra indiska bord. 

Borden är stora som brickor, ungefär 15 cm höga och passar när man sitter på golvet. Det ena var målat med fantastiska blommönster, det andra var helt inklätt i reliefmöstrad metall. Hade de inte vägt ca 5 kg styck så hade de hamnat i varukorgen. 

_________________________________

 This year I found a supermarket in two levels that I've totally missed the other years ( could it be the sign at the entrance?!). It's a gold mine full of everything from more kinds of lentils, beans and peas than you can imagine to kajal and incense. Today I found a food thermos, two stainless steel cups and I almost bought one or two beatyful indian tables. 

The tables are the size of a tray, approximatly 15 cm high and perfect when you sit on the floor. One was painted with a fantastic floral pattern, the other was vrapped in relief patterned metal. If they hadn't weighed 5 kilos each they would have been in the basket. 


Detta är en mycket modern supermarket som har ett datoriserat kassasystem så man kan även betala med kort! Fast det har jag aldrig sett någon göra. 

_________________________________

This is a very modern supermarket with a computerized cashier system so it's even possible to pay with a card! But this I have never seen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar