4 januari 2014

En tur till marknaden / A trip to the market


Varje lördag är det marknad med det mesta man behöver i Chaudi, som är närmsta lilla stad. Jag bestämde mig för att åka lokalbuss dit, och det var premiär för mitt bussåkande i Goa!

__________________________________

Every Saturday there is a market with most things you need, in Chaudi, the little town close by. I decided to take the local bus to get there, a first for me in Goa. 


Jag frågade mig fram och det skulle minsann gå en sista buss från hörnan vid kyrkan här nere vid strandvägen om 10 minuter, och ville jag inte vänta på den så kunde jag promenera 5-10 minuter upp till huvudvägen där bussarna passerar var tionde minut. Efter en halvtimmes väntan utan tecken på någon buss bestämde jag mig för att satsa på huvudvägen!

_________________________________

I asked around and there was a bus arriving at the corner by the church on the beach road in 10 minutes, and if I didn't want to wait for that bus I could walk for 5-10 minutes to the main road where the buses are passing by every ten minutes. After half an hour without a bus in sight I decided to go for the main road!


Jag hittade busshållplatsen, den är svår att missa, men det där med var tionde minut får man ta med en nypa salt. Jag fick vänta närmare en timme innan bussen kom, lite segt men på slutet hade jag sällskap med fler och fler lokalbor så jag tappade inte hoppet! Två mogna damer förhörde mig noga om vart jag skulle och varför. De skulle också till marknaden. 

__________________________________

I found the bus stop, it's hard to miss, but no buses every ten minutes. I had to wait for almost an hour, a bit tirering but, in the end more and more locals joined me so I kept my hope up! Two mature ladies interrogated me thoroughly about were I was going and why I was going there. They were going to the market aswell. 


Bussen var, enligt svenska mått, proppfull när den kom men konduktören klämde med pondus ihop alla så att vi åtta vid hållplatsen kom in genom dörren. Sen var det bara att hålla i sig när vi for fram på de skumpiga vägarna. Jag var den enda västerlänningen på bussen, och dubbelt så stor som alla andra men jag gjorde mitt bästa för att krympa. 

Ett par stopp till fyllde på med några fler, men ett fåtal gick faktiskt också av. I denna sardinburk ålade sig konduktören fram och tillbaka mellan folk för att ta betalt. 10 rupies, ca 1 kr, kostade turen för mig. Vi stannade vid bussterminalen i Chaudi och alla vällde ut. 

__________________________________

The bus was, by swedish standards, completly full as it arrived, but the conductor rearranged everyone to push the eight of us through the door. Then all there was to do was to hold on as we bumped away on the roads. I was the only westener on the bus and twice everyone  else in size, but I tried my best to shrink. 

A couple of more stops ment more people getting on, but a few got of aswell. In this tin of sardins, the conductor wove in an out between the passengers to collect the bus fares. 10 rupies, about 0,12 €, was the fare for me. We stopped at the Chaudi bus terminal and everyone poured out of the bus. 


I Chaudi var det full fart på gator och i affärer. Jag började i tygaffären, för att sen leta upp en fungerande bankomat och köpa tulsi chai te i supermarketen.

__________________________________

In Chaudi, the streets and shops were busy. I bought some material, looked for and found a working ATM and went to the supermarket for some tulsi chai tea. 


Jag köpte ingen frukt, det är svårt att ha frukt i hyddan utan att få in råttor, men jag njöt av att titta och lukta på utbudet av frukt, grönt och kryddor.

__________________________________

I didn't buy any fruit, it's difficult to keep fruit in the hut without attracting rats, but I enjoyed the look and scent of all fruits, vegetables and spices. 


Några stora bomullshanddukar blev det, 3 för 250 r, frottehanddukarna man får i strandhyddan suger inte upp något vatten alls. I den stora tygaffären hittade jag en broderad bomullssari som jag inte kunde motstå! 

Jag kostade på mig en riksha tillbaka, 200 r, och kunde breda ut mig i hela baksätet. Nu väntar lite heminredning med de nya tygerna! 

__________________________________

I got some big cotton towels, 3 for 250 r, the towels they provide in the huts doesn't absorbe anything. I found an embroided cotton sari I couldn't resist!

To get back I went for a riksha, 200 r, and now I could spred out over the whole back seat. Now it's time for som interior designing with my new materials!


Uppdatering / Update

Någon timme efter att jag hade lämnat Chaudi rasade ett hus med ett fyrtiotal byggnadsarbetare i och runt om. Elva dog direkt och ett flertal var instängda och fick grävas fram av polis, räddningstjänst och militär. Totalt har nu nitton personer dött. 

___________________________________

An hour or so after I left Chaudi, a building collapsed with around forty construktion workers in or around it. Eleven where killed instantly and many where trapped inside the collapsed building and police and military had to dig them out. A total of nineteen people have now died. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar