23 december 2014

På tåget

Det var lätt att hitta rätt vagn och plats på tåget tack vare infon på stationen och ett hjälpsamt indiskt par i vagnen. Nu är ryggsäcken fastlåst under sätet och jag har lyckats beställa mat av en av "Meals on weels"-killarna, jag passar på att bre ut mig i kupén tills det kommer fler resenärer. 


Lunchen är serverad, vegetarisk biriani och friterade bananer. 

Tåget rör sig långsamt framåt, ibland rullar vi lite snabbare i några km och ibland står vi helt stilla. Stationerna ligger tätt och även om vi inte stannar vid alla så går det som längst en timma mellan stoppen och ibland stannar vi så ofta som varje kvart. 
Efter middagen, chapati och grönsakscurry, är det dags att bädda. Vi hjälps åt att fälla upp ryggstödet så att det blir mellankojen. Två lakan, filt och kudde och så är det bara att krypa upp i kojen. Vid nio sover i stort sett hela vagnen. 

Då stationerna inte ropas ut eller annonseras på andra sätt och tåget oftast inte stannar mer än två minuter på en station gäller det att hålla reda på var en ska av. Jag är nöjd att jag skrev ut en tidtabell med alla stationer innan jag åkte. 

Halv sex på morgonen är vi framme vid Canaconas station, jag kliver av och tar en riksha till Agonda. Framme vid Saxony börjar det dagas och jag sätter mig på en solsäng och tittar på havet och njuter av lugnet. Snart börjar dagen här!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar