17 december 2014

Att köpa tågbiljett

Lördag

Dagens mål är att köpa en tågbiljett från Varkala till Cancona. Jag har sett på nätet att alla vanliga biljetter är slut den period jag vill åka men det kanske finns FTQ-biljetter (Foreign Tourist Quota) att köpa så med instruktioner från diverse nätforum letar jag mig fram till rätt kontor och rätt lucka. 

Där får jag hjälp av en ytterst pigg och tjänstvillig dam som snabbt konstaterar att min enda chans är att åka 2:a klass liggvagn, utan AC, och att jag måste köpa biljett Varkala - Mumbai och sen hoppa av i Cancona. Då denna biljett kostar ca 75:- är det ingen tvekan. "Du ger konduktören 100 rupies, så väcker han dig och ser till att du kommer av, säger damen. Inga problem!"

Så om en dryg vecka väntar 18 timmars tågresa längs den södra delen av Indiens västkust!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar