30 december 2014

Little World

Varje gång jag är i Agonda måste jag ta mig till Palolem för där finns världens godaste masala chai. Så igår gick jag iväg till kyrkan här i Agonda för att ta bussen som skulle gå klockan nio. Bussen kom i tid men var på väg åt fel håll. "Den andra bussen kommer klockan tio, sa konduktören".

Jag satte mig på en enkel servering och åt en dosa, en slags frasig rispannkaka som doppas i olika tillbehör, en vanlig frukost t ex i Kerala. Strax före tio var jag tillbaka vid busshörnan och lite sen kom rätt buss, full med folk. Vi klämde ihop oss och efter tjugo minuter vällde vi av på busstationen i Chaudi. Efter ytterligare en halvtimme kom Palolembussen. Då hade jag hunnit träffa Paul, pensionerad engelsman som långtidsbor här på vintern, och pratat Goa-stränder med honom. 

Efter tre timmar var jag framme på Little World, fick genast en stor mugg chai och så småningom hembakat fullkornsbröd med hemlagad sylt. Resan tillbaka tog 40 minuter, inklusive väntetid på busstationen mellan bussarna! En lång utflykt för en kopp chai men det var det värt!
____________________________

Every time I'm in Agonda I have to go to Palolem where you find the best masala chai. So yesterday I went to the church here i Agonda to catch the nine o'clock bus. The bus was on time but going in the wrong direction. "The other bus arrives at ten, the conductor said".

I sat down at a simple restaurant and had a dosa, a crisp rice pancake you dip in different condiments, a common breakfast for exampel in Kerala. Shortly before ten I was back at the bus corner, and a bit late the bus arrived, full of people. We all squeesed in and twenty minutes later we spilled out at the Chaudi bus station. After another thirty minutes wait the bus for Palolem came. By then I had met Paul, retired englishman who stays here during the winter, and diskussed pros and cons of Goa beaches. 

After three hours I arrived at Little World. I  immediatly got a mug of chai and later some homebaked wholewheat bread with homemade jam. The journey back took forty minutes, including waiting time at the bus station between the buses! A long trip for some chai, but it was soo worth it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar