17 december 2014

Framme i Mumbai

Fredag
Tidigt på morgonen är jag framme och efter en hetsig diskussion med taxiföraren till min prepaid-taxi om när mitt kvitto skulle överlämnas åker vi mot södra Mumbai. Här bor 22 miljoner människor och många av dem är nu på väg till jobb och skolor. Jag har hört skrönor om hur turister blir körda till helt fel hotell och oroar mig lite, men alldeles i onödan. Efter en knapp timme är jag framme i Colaba. 

Mitt hotell är mycket enkelt och jag tittar på tre lediga rum innan jag bestämmer mig. Det känns skönt att kunna gå och lägga sig direkt i stället för att behöva vänta flera timmar på att någon annan ska checka ut. 

Efter några timmars sömn ger jag mig ut på jakt efter mat. Jag hamnar på det berömda Café Leopold som ligger i närheten. 


Stället är känt dels för att det attackerades av terrorister samtidigt som lyxhotellet Taj Mahal som ligger om hörnet, och dels från boken Shantaram där Café Leopold spelar en central roll. Skrönorna säger också att det är här som turister erbjuds statistroller i Bollywoodfilmer. Det är ett bra ställe för att glo på folk, maten är god, chokladtårtan gudomlig och kulhålen i pelarna ger en extra krydda. 




Efter maten fortsätter jag min promenad i kvarteret, till Gate of India, där turbåtarna guppar i vattnet, förbi Taj Mahal och så hemåt igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar