30 december 2015

Tillbaka - Back

Efter ett dygns magont och en diet på vatten och bananer är jag nu tillbaka. Jag ska aldrig mer äta på "finrestaurang"!
*
After 24 hours with stomach ache and a diet of water and bananas I'm back. I will never again eat at a "posh" restaurant!

I förrgår skulle jag ta bussen för att äta frukost i Palolem. På väg dit finns alltid något att titta på. Först mötte jag en katt som hade fångat en vacker fågel, följd av en sugen kattkompis. 
*
The day before yesterday I was going to take the bus to have breakfast in Palolem. There is always something to watch on the way. First I met a cat who had caught a beatyful bird, followed by a hungry catfriend. 



Strax innan "hörnan", byns centrum, var det stopp. Medan kokosnötterna regnade ner fick vi snällt vänta. Till slut var alla mogna kokosnötter skördade och  vägen röjd. 
*
Just before "the corner", the village center, the road was blocked. While the coconuts were raining down we had to patiently wait. Finally all the ripe coconuts were harvested and the road was cleared. 

I hörnan kan du hitta det mesta du behöver, på bilden ser du t ex bensinstationen. Här finns bankomat och grönsakskooperativ, här väntar rikchor och taxi och här stannar bussen. 
*
At the corner you can find almost everything you need, like the gas station you see in the picture. Here you find the ATM and the agricultural cooperativ, rikchas and taxis and here the bus stops. 


Kvart över tio-bussen är alltid full redan när den kommer men ändå lyckas konduktören pressa in alla som vill stiga på längs vägen. Det kostar 10 rupies att åka en dryg mil, det är ungefär 1:30. 
*
The 10.15 bus is always full when it arrives here but the ticket guy manages to push in everyone who wants get on along the road. It's 10 rupies to go about 10 kilometers, that's 15 cents. 



Efter bussturen och en promenad var jag framme på Little World och jag fick min smaskiga frukost. Här är det ofta mycket folk och man får dela bord, jag hade turen att få sällskap av en tysk man som var en av de första européerna som kom som turister till Goa på 60-talet. Han kunde berätta om turismens utveckling på gott och på ont, men också om både Goas och Bombays historia och aktuella frågor. Efter ett långt samtal och många glas med chai begav jag mig mot Chaudi och jakten på en fungerande bankomat. 
*
After the busride and a walk I reached Little World and got my yummy breakfast. Here it's always busy and you have to share a table and I was lucky to share with a german guy who was one of the first european tourists coming to Goa in the sixties. He told me about the development of tourism, god and bad, and also about the history and current events of Goa and Bombay. After a long conversation and many glasses of chai I left for Chaudi and the search for a working ATM. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar